maandag 24 februari 2014

Bloemen (haibun)

Bloemen

De schermbloemen van de hortensia vind ik het mooist, als ze gaan verwelken. Ze worden dan ivoorwit, doorschijnend, ragfijn dooraderd. De bloemblaadjes bewegen op elk zuchtje wind. Zo heb ik me vroeger elfenjurkjes voorgesteld, zo luchtig en teer. En daarbij zo sterk, dat ze met gemak herfststormen en winterkou doorstaan. Maar in het vroege voorjaar, als de eerste bladknoppen verschijnen, snoei ik ze weg, met spijt. Zoals vandaag.
Het waait nauwelijks, maar de bloemschermen rollen door het gras, zo licht zijn ze. Als ik even later de tuin in ga om ze op te rapen, zie ik nog net hoe een merel zo'n wolkje oppakt en ermee de ligusterhaag invliegt. Ah, ze is daar natuurlijk een nest aan het bouwen. Een elfennest!

viooltjes...
ik wilde een jurkje
van fluweel

2 opmerkingen:

Arnold Vermeeren zei

Heel aansprekend en herkenbaar (in mijn geval dan zonder de gedachte aan elfjes).

Ria zei

ha ha, ik zat vroeger op een kindertoneelclubje: de jongens moesten meestal kabouter zijn en de meisjes elfje.
bedankt voor je reactie!