woensdag 16 oktober 2013

ragfijne dromen

de ragfijne dromen
van spinnen komen
telkens weer uit

6 opmerkingen:

Tino van Kampen zei

Een leuk gedichtje Ria.
Maar is het een haiku?
Het is immers geen objectieve waarneming - spinnen dromen niet.
Hoop dat ik niet te kritisch ben;-)

Ria zei

Bedankt voor je reactie Tino! Ik wilde het weven van zo'n prachtig web weergeven: elk draadje past precies, m.a.w. een ragfijne droom komt uit. Dichterlijke vrijheid vind ik prima in een haiku, maar daar denken velen heel anders over.

bouwebrouwer zei

Ik ben het met je eens Ria, dichterlijke vrijheid moet kunnen, beeldspraak etc. zeker ook. Als het maar niet overheerst. En die grens is voor iedereen anders. Wat betreft deze haiku vind ik het beeld van ragfijne dromen erg mooi. Alleen zou ik het zelf denk ik nog beknopter verword willen zien, zodat er ruimte overblijft voor nog een regel. Bv: in het ochtendlicht / de ragfijne dromen / van spinnen

Ria zei

Bedankt voor je mooie suggestie Bouwe! Alleen lijkt hij dan op mijn vroegere haiku: hoe doorzichtig/ zijn de dromen/ van een spin.
Maar ik snap dat de woordspeling "uitkomen', die ik hier bedoelde (zoals het uitkomen van een brei-of haakpatroon) niet echt overkomt. Opnieuw schrijven dus, deze haiku, of helemaal schrappen!

Tino van Kampen zei

Tsja ,soms moet dat.
Maar, ik vind ragfijne dromen wel poëtisch. Is dat toch geen mooie zin voor een geheel andere haiku - bewaren dus die zin ;-)

Ria zei

Dat zal ik zeker doen Tino