dinsdag 7 september 2010

tussen ...

tussen de fiets
en het winkelwagentje
laveert een karper

2 opmerkingen:

Jaap zei

Moest ik wel even over nadenken.
Je hebt een fiets en een boodschappenkarretje in de sloot zien liggen en daartussen zwom de vis, zo lees ik hem nu.
Wat ik niet lekker vind lopen, is dat 'fiets' wel een lidwoord heeft en 'winkelwagentje' niet. Geef ze er beiden éen:

tussen de fiets
en het winkelwagentje
laveert een karper

Wat ik dan taalkundig leuk vind, is dat je ze alle drie hebt (de, het en een), de twee bepalende, en die ene onbepaalde ertussendoor frutselende toevallige karper.

Nou, reageer maar, want ik kan natuurlijk ook de plank hélemaal misslaan...
gr. Jaap

Ria zei

Eerst had ik drie keer 'een', maar vond dat te veel, vandaar dat ik er één schrapte. Maar jouw optie is beter Jaap, bedankt! Vind ik altijd moeilijk, onbepaalde of bepaalde lidwoorden, ik kies meestal maar wat. Heb ook nog gedacht aan de of een karper, maar hij moet wel onbepaald blijven vind ik, nu juist als contrast met die twee bepaalde dingen.(In de singel gezien, heel vervreemdend eigenlijk).
groetjes, Ria